Editorialx

Criza Coronavirus nu a afectat lansarea si protejarea de noi branduri in Romania si Europa

Mihai Betelie, managerul Agentiei de Proprietate Industriala Rompatent Design, a realizat pentru ZF Corporate o analiza a modalitatii in care companiile si-au protejat dreptul de marca in primele 5 luni ale anului 2020.

“Asa-zisa criza economica generata de coronavirus nu a afectat domeniul proprietatii industriale.

Desi in ultima perioada unele companii din Romania si-au restrans activitatea, atat cei afectati de criza, cat si cei ale caror afaceri au prosperat au gasit solutii in a-si reinventa afacerile sau a le dezvolta.

Si primul pas a fost acela de a-si inregistra noile marci de produse sau servicii.

Astfel, in Romania, in martie 2020 s-au depus la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM)  un numar de 637 de marci, o scadere de 29%, daca ne raportam la 892 marci depuse in martie 2019.

De asemenea, in aprilie 2020 s-au depus la OSIM un numar de 518 marci fata de 850 in aprilie 2019, scaderea fiind de 40 de procente.

99 % din marcile noi depuse in martie si aprilie 2020 au ca titulari companii sau persoane fizice din Romania.

Mai mult decat atat, in mai 2020 s-a inregistrat o crestere semnificativa de 15 procente fata de mai 2019: 817 marci depuse, fata de un numar de 713 marci depuse in mai 2019.

Companiile inovative din industria alimentara, industria medicamentelor, industria cosmeticelor, producatori de dezinfectanti au pregatit lansarea de branduri noi pe piata si au demarat procedurile de protejarea a marcilor.

Totodata, au aparut marci noi si in industriala hoteliera, a restaurantelor, a serviciilor medicale sau de infrumusetare, desi aceste afaceri au fost inchise o perioada, semn ca antreprenorii au gasit solutii in a-si relansa afacerile.

4% scadere a numarului de marci europene in primele 5 luni ale lui 2020

Asa cum se poate observa, criza nu a descurajat nici companiile din intreaga lume sa aduca pe piata produse si servicii noi si sa depuna marci europene, valabile in toate cele 28 de state membre ale Uniunii Europene.

Potrivit statisticilor Oficiului European pentru Proprietate Intelectuala (EUIPO), in primele 5 luni ale anului 2020 s-au depus in medie 13.260 marci lunar, fata de media de 13.788 marci depuse in primele 5 luni ale anului 2019, inregistrandu-se o scadere nesemnificativa de doar 4 % in 2020.

Astfel, in primele 5 luni ale anului 2020 cele mai multe marci europene au fost depuse de companii din Germania (9744), urmate de companii din China (7401),  Statele Unite ale Americii (7076), Italia (5931), Marea Britanie (4270), Spania (4047), Franta (3263), Olanda (2173), Polonia (1848).

Romania se afla in coada clasamentului.

Companiile din Romania au depus doar  424 marci europene, in aceeasi perioada de referinta, iar in aceeasi parte a statisticii se situeaza  companii din Luxemburg (463 marci depuse), Bulgaria (373), Grecia (441), Ungaria (332), Canada ( 527), Turcia ( 456), Australia (596).

Apreciem ca numarul relativ mic de marci europene depuse de companiile din Romania in 2020 nu este in directa legatura cu forta economica a companiilor romanesti, comparativ cu cele din alte state europene.

Cifrele statistice arata mai degraba o lipsa de preocupare a managerilor din Romania in a-si asigura exclusivitatea in folosirea bunurilor sau serviciilor cu care ies pe piata europeana.

Am intalnit in practica nostra foarte multe exemple de companii din domeniul IT, care au lansat diverse produse pe care initial le-au protejat ca marci nationale.

In timp, managerii au fost preocupati sa dezvolte produsele, le-au dus si pe piete europene, insa au omis sa ceara si sa obtina protectia ca marca in acele state.

Iar exemplele pot continua, daca ar fi sa analizam si alte industrii.”

Specialistii Rompatent Design recomanda managerilor si responsabililor din departamentele de marketing si vanzari ale companiilor romanesti care exporta bunuri sau servicii, “sa faca o evaluare temeinica a acestor active necorporale si sa le protejeze ca marci europene sau sa obtina protectia punctual in statele in care vand bunuri sau servicii, daca acestea nu fac parte din Uniunea Europeana.

Totodata companiilor care detin marci europene, dar nu le folosesc decat pe teritoriul Romaniei, le recomandam folosirea acestora si in alte state membre UE, astfe se expun riscului ca dupa implinirea unui termen de 5 ani de la inregistrare si nefolosire, orice persoana interesata sa poata cere decaderea din dreptul de marca europeana”.

Cititi aici articolul integral publicat pe ZF Corporate.

Diana Gheorghe – Lumea Marcilor

Mai mult

Articole din Lumea Marcilor

Back to top button
Close
Close