Companiile risca daca nu isi monitorizeaza marcile din portofoliu

Noua reglementare privind legea marcilor din Romania permite Oficiului National pentru Inventii si Marci (OSIM) sa examineze la inregistrarea unei marci doar motivele absolute de refuz precum lipsa distinctivitatii, descriptivitatea, etc., nu si motivele de refuz relative (marca noua este identica cu una anterioara).
Drept urmare, este posibila inregistrarea unei marci identice cu una deja existenta, pentru produse sau servicii din aceeasi clasa NISA, daca titularul marcii anterioare nu urmareste noile marci care se doresc a fi inregistrate la nivel national.
Managerul agentiei de proprietate industriala Rompatent Design, Mihai Betelie recomanda parcurgerea lunara a Buletinelor Oficiale nationale in care se publica toate cererile de marca, in vederea identificarii cererilor de marca identice sau asemanatoare cu marcile din portofoliul companiei.
Numai in cazul in care titularul marcii vechi realizeaza opozitie, OSIM poate refuza la inregistrare o marca noua, identica sau similara cu una deja inregistrata. Inainte de noua reglementare, cei care detineau marci inregistrate erau protejati prin existenta a doua cai de atac.
Care sunt caile de atac disponibile?
Prima cale de atac era cea a opozitiei, exercitarea ei fiind posibila intr-un termen de doua luni de la publicarea cererii de marca, iar daca acest termen se pierdea, mai exista posibilitatea caii de atac a contestatiei, valabila in termen de 30 de zile de la publicarea deciziei de admitere la inregistrare a marcii.
Conform noii reglementari, daca marcile trec de examinarea de fond realizata de catre OSIM, acestea sunt admise la inregistrare. Titularii de marci se pot opune cererilor noi de marca, avand disponibila acum opozitia, singura cale de atac. Aceasta se poate realiza in termen de doua luni de la publicarea deciziei de admitere a marcii.
Avand o singura cale de atac, titularii de marci trebuie sa realizeze importanta monitorizarii marcilor din patrimoniul lor pentru a putea exercita, in timpul limitat, singura cale de atac ramasa.
In concluzie, proprietarii de marci trebuie sa stie ca inregistrarea unei marci le confera drepturi exclusive de folosire, ca marca este un activ necorporal valoros si ca proprietatea acestui bun trebuie aparata pe toata durata de protectie a marcii, asa cum s-a aratat mai sus.
Recomandari pentru antreprenori
Agentia de proprietate industriala Rompatent Design recomanda proprietarilor de marci sa monitorizeze lunar buletinele OSIM in care sunt publicate deciziile de admitere catre inregistrare a marcilor, dar si buletinele Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuala (EUIPO) in care se publica cererile noi de marca admise la nivel european. De asemenea, ori de cate ori sunt admise la inregistrare marci identice pentru produse sau servicii similare, acestia ar trebui sa urmeze calea de atac a opozitiei, deoarece marcile noi inregistrate le pot crea prejudicii semnificative.
Diana Gheorghe – Lumea Marcilor