Editorialx

Afacerile se reinventeaza, nu se prabusesc

Managerul Agentiei de proprietate industriala Rompatent Design, Mihai Betelie, a realizat pentru Lumea Marcilor o analiza a  impactului crizei si blocajelor economice generate de pandemia cu Covid -19 asupra  protejarii marcilor la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci.

Martie 2020: scadere cu 29% a cererilor noi de marca

O prima observatie porneste de la o analiza a numarului de cereri de marca depuse in martie 2020 comparativ cu luna martie 2019, cand Romania inregistra crestere economica.

Astfel, in martie 2020 s-au depus spre inregistrare un numar de 637 cereri fata de 892 in martie 2019,

Se constata o scadere de 29 de procente care nu poate fi pusa neaparat pe semnalele de criza economica, ci mai degraba pe chestiuni administrative ale OSIM si pe tendinta inca prezenta in Romania ca multe cereri sa se depuna la registratura OSIM.

Din 27 martie OSIM nu a mai  procesat cererile depuse pe email, ci doar prin aplicatia pusa la dispozitie pe site-ul oficial cu care putini sunt familiarizari si asta a dus la o scadere a numarului de marci depuse.

In plus, cei care nu foloseau anterior mijloacele electronice de depunere, ci preferau mai degraba registratura OSIM,  s-au vazut in imposibilitatea depunerii cererilor, programul de lucru cu publicul fiind suspendat aproape toata luna martie 2020.

Fata de media de 42 marci/zi din martie 2019, intr-una din zilele lunii  martie 2020 s-a inregistrat un numar record de 109 cereri depuse, care cu greu era atins in perioadele de intensa crestere economica.

Procentul de scadere este firesc, deloc ingrijorator, pentru ca el vine intr-o perioada de acomodare cu un nou stil de lucru de acasa, iar  majoritatea companiilor creative care lansau branduri noi au fost preocupate mai mult de organizarea noii activitati.

In ceea ce priveste bunurile si serviciile pentru care s-a solicitat protectie in martie 2020, tendintele nu s-au schimbat si nu exista o predilectie pentru anume activitati cerute la protectie.

O usoara scadere a ponderii cererilor de marca se constata la companiile din domeniul hotelier, al restaurantelor, transporturilor,  afectate in mod direct de sistarea activitatii, ale caror proiecte de protectie de marca probabil au fost amanate.

Diminuarea  taxelor OSIM – o solutie suplimentara  pentru sustinerea mediului de afaceri

Pentru a permite companiilor dezvoltarea proiectelor de proprietate industriala lasate in asteptare si  a incuraja afirmarea unor noi afaceri in productia de bunuri si oferirea de servicii, poate n-ar fi rau sa se ia in calcul  reducerea taxelor OSIM, exagerat de mari in momentul de fata si a caror directionare, in prezent nu este catre bugetul consolidat al statului.

In prezent taxele OSIM pentru inregistrarea unei marci simple alb negru sunt in jur de 1000 de lei, iar pentru varianta color ele aproape ca se dubleaza.

Regimul taxelor  OSIM este reglementat de OG 41/1998 care stipuleaza ca incasarile in lei si in valuta constituie venituri ale OSIM care le  gestioneaza si le utilizeaza in regim extrabugetar.

Interesant este ca potrivit aceluiasi act normativ, disponibilitatile banesti in lei si in valuta existente la sfarsitul anului, dupa scaderea obligatiilor de plata si a incasarilor anticipate sunt distribuite intr- o cota de pana la 50% pentru premierea angajatilor, iar restul se reporteaza si se utilizeaza de catre OSIM in anul urmator.

Intr-o perioada in care bugetele companiilor sunt reduse, proiectele amanate, reducerea taxelor OSIM poate fi o masura de incurajare a antreprenorului roman de a deschide noi afaceri si de a le proteja si consolida fata de competitorii sai, prin inregistrarea marcii

Mihai Betelie

Manager,
Agentia de Proprietate Industriala Rompatent Design

Articole din Lumea Marcilor

Back to top button