Realitatea Plus a pus ochii pe marca “Dosar de politician” a lui Silviu Manastire

Pentru unii proprietari din presa din Romania orice e posibil. Numai sa aduca bani.
Recent Lumea Marcilor a semnalat ca Denise Rifai, cunoscuta realizatoare tv, inainte sa paraseasca postul TV Realitatea Plus a depus cererea de marca ” Legile Puterii “, o emisiune produsa de postul TV la care lucra inca.
Compania Geopol International srl care opereaza postul TV Realitatea Plus se pare ca a preluat astfel de tehnici si nu a invatat nimic din patania cu marca “Legile Puterii”.
Altfel, nu putem intelege de ce Geopol International srl a depus la 14 mai 2020 la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci cererea de marca “100 Dosar de politician” –M 2020/03160, cerand protectie pentru telecomunicatii, transmiterea emisiunilor televizate , emisiuni de stiri (clasa NISA38) si productie de emisiuni de televiziune, productie de emisiuni de televiziune de divertisment (clasa NISA 41).
Cititi aici informatii despre cererea de marca noua.
Oare sa nu fi stiut cei de la Realitatea Plus ca la postul lor concurent, B1TV, jurnalistul Silviu Manastire realizeaza de ani buni emisiunea atat de cunoscuta, “Dosar de politician”?
Si ca postul B1TV sau Silviu Manastire detin cel putin drept de autor asupra denumirii dosar de politician?
Cei de la Realitatea Plus s-or fi gandind ca daca adauga “100” la denumirea consacrata “ Dosar de politician ” creeaza un nou brand.
Surpriza insa. Am verificat si am constat ca Silviu Manastire are drept de marca asupra emisiunii “Dosar de politician”.
El a obtinut la OSIM in 2014 dreptul de proprietate industriala asupra marcii “ Dosar de politician cu Silviu Manastire ”, avand numarul M2014/03370. Cititi aici extrasul de marca.
Jurnalistul are exclusivitate in Romania asupra denumirii pentru telecomunicatii (clasa NISA 38) si educatie, instruire, productie de programe radio-tv (clasa NISA 41), adica pentru serviciile dorite si de Geopol international.
Asta inseamna ca numai el are dreptul sa o foloseasca sau numai el poate autoriza utilizarea marcii.
Este adevarat ca Geopol International a cerut protectie prin noua marca si pentru publicitate (clasa NISA 35) si servicii de informare publica (clasa Nisa 45), pentru care Silviu Manastire nu are protectie, dar acest aspect este irelevant.
Riscul de confuzie daca s-ar inregistra noua marca este evident.
Ce poate face Silviu Manastire?
El poate formula opozitie la OSIM in termen de 2 luni de la data de 21 mai 2020 cand s-a publicat cererea de marca a companiei Geopol International.
Un consultant avizat in proprietate industriala va sti ce are de facut si ce argumente sa aduca.
Cum pot fi prevenite asemenea situatii neplacute cand cineva incearca sa iti “fure” marca?
Proprietarii de marci trebuie sa stie ca acel certificat de marca obtinut de la OSIM reprezinta doar titlul de proprietate industriala asupra marcii care ii confera exclusivitatea in folosire. Atat.
Marca, la fel ca orice proprietate, trebuie aparata pe perioada de protectie.
Cea mai simpla modalitate este de a sti daca se depun marci asemanatoare (ca in cazul semnalat) sau identice.
Cum se poate realiza aceasta? Asa cum am facut si eu, parcurgand buletinele oficiale ale OSIM in care se publica cererile noi de marca. Asa am aflat de marca celor de la Geopol International care incalca drepturile marcii lui Silviu Manastire.
Ce faci mai departe? Ataci cu opozitie marca care iti incalca drepturile, pentru ca altfel marca noua se va inregistra.
Prin lege, OSIM nu mai are dreptul sa respinga cererile de marca noi care seamana sau sunt identice cu cele deja inregistrate, cu unele mici exceptii.
Monitorizarea marcilor proprii
Ce e de facut? Recomand proprietarilor de marci, pentru a nu avea surprize neplacute, sa isi monitorizeze marcile, parcurgand buletinele nationale, dar si europene in care se publica cererile noi de marca (marcile europene au valabilitate si in Romania, asadar si ele trebuie oprite de la inregistrare)
Asta o pot face singuri sau apeland la un specialist in proprietate industriala care ii va asigura consultanta si suport pe toata procedura de blocare la inregistrare a noii marci.
Mihai Betelie- Manager, Agentia de Proprietate Industriala Rompatent Design