Companiile specializate in comert risca sa ramana fara protectia marcii

Cum poate fi remediata situatia
O modificare subtila din anul 2020 a Legii marcilor 84/1998, despre care am mai amintit public, a trecut total neobservata de mediul de afaceri din Romania.
Am abordat subiectul in repetate randuri in articole publicate de Ziarul Finaciar.
Noua prevedere a acestei legi a condus practic la pierderea protectiei asupra marcii de catre o parte din companiile care au activitati de comert, fara ca aceste companii sa stie.
Prevederile legale in domeniul marcilor stipuleaza faptul ca marcile de comert sunt protejate la nivel national si international in functie de un numar de 45 de clase NISA, clase care reprezinta o codare valabila in toate statele, prin care sunt stranse in aceeasi clasa produse sau servicii asemanatoare.
Aceste clase au un titlu care le sintetizeaza continutul, apoi in continutul propriu zis sunt redate in detaliu toate bunurile sau serviciile din acea clasa.
Asadar, activitatile de comert sunt incluse in clasa NISA 35 care are ca titlu general “publicitate; managementul, organizarea si administrarea afacerilor, lucrari de birou”.
Pana in anul 2020 toate marcile care aveau inclusa la protectie clasa 35 aveau implicit protectie si pentru activitati de comert, chiar daca in titulul clasei nu se regasea mentionat explicit acest lucru.
Vine insa modificarea Legii marcilor in 2020 prin care se stabileste in articolul 11 urmatoarele: “titularii marcilor inregistrare in raport de intreg titlul clasei pot declara pana la data de 30 septembrie 2020, ca intentia lor la data depunerii cererii de inregistrare a fost de a solicita protectie pentru produse sau servicii in afara celor acoperite de sensul literal a titlului clasei respective”.
Acest lucru inseamna ca activitatile de comert care nu au legatura in sens literal cu “publicitate, managementul, organizarea si administrarea afacerilor; lucrari de birou” trebuiau sa faca obiectul declaratiei la care face referire legea, pana la data de 30 septembrie 2020.
In cazul marcilor pentru care titularii lor nu au depus aceasta declaratie sau nu au avut initial mentiunea expresa pentru protectie comert, legiuitorul statueaza ca “marcile desemneaza doar produsele sau serviciile acoperite de sensul literal al indicatiei cuprinse in titlul clasei respective” ( art. 11 alin. 4 Legea 84/1998).
Acest lucru inseamna ca acele companii care desfasoara activitati de comert si care au ramas doar cu titul clasei NISA in certificatul de protectie a marcii, fara sa depuna la OSIM declaratia la care am facut referire mai sus, nu au in prezent protectie pentru activitatea de comert, adica nu au exclusivitatea conferita de marca in a vinde produsele sub acel brand.
La o simpla verificare am constat ca sunt multe branduri nationale care se regasesc in aceasta situatie, unele dintre ele extrem de cunoscute, si care, ramanand fara protectie, pot suferi prejudicii considerabile.
Specialistii Agentiei Rompatent Design va dau solutia
In calitate de consultant in domeniul protectiei marcilor recomand tuturor companiilor care fac comert si care detin marci inregistrate, sa verifice daca se regasesc in ipoteza la care am facut referire in acest articol si daca da, sa procedeze in cel mai scurt timp la depunerea unei noi cereri de marca, prin care sa se solicite protectie si pentru activitati de comert.
Informarea mediulul de afaceri din Romania cu privire la valorificarea si protectia drepturilor de proprietate industriala este si va ramane o preocupare constanta a agentiei Rompatent Design.
Mihai Betelie- Managing Partner, Agentia de Proprietate Industriala Rompatent Design