Contrafacerea produselor afecteaza bugetul Romaniei si al statelor membre UE

Mihai Betelie, managerul agentiei de proprietate industriala Rompatent Design, a analizat pentru Lumea Marcilor raportul publicat la 10 iunie 2020 de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate intelectuala (EUIPO) privind prejudiciile economice si sociale din contrafacere care priveaza guvernele de venituri si pot finanta infractiuni grave, cum ar fi traficul de droguri si spalarea de bani.

EUIPO este o agentie descentralizata a Uniunii Europene cu sediul la Alicante, in Spania.

Agentia gestioneaza inregistrarea marcilor Uniunii Europene (marcile UE) si a desenelor si modelelor industriale comunitare (DMIC), care garanteaza protectie pentru drepturile de proprietate intelectuala in toate statele membre ale UE.

EUIPO desfasoara si activitati de cooperare cu oficiile nationale si regionale pentru proprietate intelectuala din Uniunea Europeana.

La nivelul UE se inregistraza pierderi de 68,4 miliarde lei in fiecare an din cauza contrafacerii, in materia proprietatii industriale.

Potrivit lui Mihai Betelie, raportul analizeaza impactul asupra tuturor economiilor statelor membre UE asupra punerii in circulatie a produselor contrafacute, insa el se limiteaza doar la centralizarea unor estimari de prejudiciu dintr-un numar limitat de industrii.

Estimarile au in vedere cifre in baza criminalitatii reale, dovedite, si nu in baza criminalitatii economico-financiare negre, nedovedite.

„Raportul estimeaza ca guvernele din intreaga UE au pierderi totale de pana la 68,4 miliarde lei pe an din cauza prezentei produselor contrafacute pe piata, prin reducerea cuantumului taxelor (directe si indirecte) si a contributiilor sociale, care nu sunt platite de producatorii ilegali.

In plus, conform estimarii EUIPO, pe teritoriul UE se pierd anual din cauza contrafacerii venituri de pana la 86,6 miliarde lei din vanzarile din sectorul produselor cosmetice si al ingrijirii personale, sectorul vinului si al bauturilor spirtoase, sectorul farmaceutic, precum si sectorul jocurilor si jucariilor. Produsele contrafacute nu sunt supuse acelorasi verificari stricte ca produsele originale pentru a garanta ca pot fi consumate sau utilizate in siguranta de catre oameni.

Cuantumul veniturilor pierdute in special in sectorul produselor cosmetice si de ingrijire personala a crescut cu peste 11,6 miliarde lei de la publicarea ultimei analize de catre EUIPO in 2019, inregistrand cea mai mare crestere din toate sectoarele analizate. Aproximativ 14,1% din vanzarile din sectorul produselor cosmetice si de ingrijire personala (43,9 miliarde lei) reprezinta venituri pierdute in fiecare an in UE din cauza prezentei produselor contrafacute.”

Romania pierde 2,6 miliarde lei anual venituri din vanzari in 4 sectoare economice.

In Romania, cele mai mari pierderi in ce priveste punerea in piata a produselor contrafacute sunt in industria produselor farmaceutice (1,8 miliarde lei), industria produselor cosmetice si de ingrijire personala (600 milioane lei), in industria de jocuri si jucarii (100 milioane lei) si industria de vinuri si spirtoase (100 milioane lei).

„Analiza efectuata de EUIPO arata ca produsele contrafacute periculoase inregistrate au fost evaluate ca reprezentand un risc grav pentru consumatori. Cea mai mare parte a produselor in cauza erau destinate copiilor, fiind jucarii, articole pentru ingrijirea copilului sau articole de imbracaminte pentru copii.

Din cercetarile efectuate de EUIPO si de Europol reiese, de asemenea, legatura dintre contrafacere si alte infractiuni grave.

Din 2016, autoritatile responsabile cu aplicarea legii din intreaga UE au efectuat 29 de operatiuni majore de combatere a contrafacerii si a pirateriei, vizand grupuri organizate implicate si in alte infractiuni grave, inclusiv trafic de droguri si spalare de bani.

Estimarile actuale sunt cuprinse in Raportul privind situatia incalcarii drepturilor de proprietate intelectuala din 2020, care reuneste activitatea de raportare a EUIPO privind proprietatea intelectuala la nivelul UE si la nivel mondial si include constatarile anchetelor efectuate impreuna cu Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) si cu Oficiului European de Brevete (OEB).

Raportul contine, de asemenea, cercetari privind volumul produselor contrafacute si piratate in comertul international si o analiza privind contributia economica a sectoarelor care utilizeaza intensiv drepturi de proprietate intelectuala la cresterea economica si crearea de locuri de munca. Raportul include noi perspective asupra modului in care intreprinderile mici si mijlocii (IMM-urile) utilizeaza proprietatea intelectuala.”

Potrivit managerului agentiei de proprietate industriala Rompatent Design, in Romania impactul economic al punerii in circulatie a produselor contrafacute poate fi redus semnificativ daca se va imbunatati legislativ comunicarea intre autoritatile vamale si organele judiciare si daca va exista o preocupare reala a structurilor abilitate sa stopeze contrafacerea.

Cei care incalca legea in materia contrafacerii stiu ca isi asuma riscuri scazute, pedepsele fiind relativ mici fata de beneficiile unei activitati infractionale rentabile.

Personalul din structurile judiciare ar trebuie sa urmeze cursuri de specialitate care sa ii aduca cunostinte si abilitati suplimentare in analiza si combaterea fenomenului infractional de contrafacere in materia proprietatii industriale.

Diana Gheorghe – Lumea Marcilor

Articole din Lumea Marcilor

Back to top button